Lähteillä

Posted on helmikuu 4, 2012

0


Kuivuutta on monenlaista. Profeetta Elia ennusti kuningas Ahabille, ettei tämän aikana tulisi ”kastetta eikä sadetta”. Elian puheen tausta on siinä, että kuningas ja hänen vaimonsa Isebel olivat edistäneet epäjumala Baalin palvontaa.

Elia-kertomukset kuuluvat Kuninkaiden kirjaan. Se on syntynyt aikana, jolloin israelilaisten identiteetti oli koetuksella. Elian ja Baalin profeettojen mittelöt ovat kirjan tunnetuinta antia. Baalin palvonta oli houkuttelevaa, sillä sateen uskottiin olevan hänen vallassaan (samoin myös tulen ja tuulen). Elian sanat kuivuudesta iskevät juuri tähän. Sateet olivat tärkeitä maanviljelyksen vuoksi.

Historiallisesti kuningas Ahabin valtakausi oli menestyksekäs sekä sotilaallisesti että taloudellisesti. Kuningasten kirja antaa kuitenkin ymmärtää, että tänä(kin) aikana israelilaiset vieraantuivat Jumalasta, profeettojakin vainottiin (18:17-22). Kun kuivuus teki tehtävänsä, Ahab syytti Eliaa. Elia taas syytti israelilaisia siitä, että nämä horjuvat ”puolelta toiselle”. Jos Herra on Jumala, seuratkaa häntä, jos taas Baal, seuratkaa sitten häntä!

Kun ajattelemme omaa aikaamme, voimme ymmärtää näitä tapahtumia. Hyvinä aikoina ihminen helposti unohtaa, että Jumala yksin on kaiken hyvän lähde. Jos Jumala ei anna kastetta, elämä alkaa näivettyä ja hiipua. Elia (hepr. Eli-Iah[weh]) opettaa, että elämä on aina Jumalan varassa. ”Herra on Jumalani.” Kuivuus voi olla myös hengellistä.

Niin kuin peura janoissaan etsii vesipuroa, niin minä kaipaan sinua, Jumala. Minun sieluni janoaa Jumalaa, elävää Jumalaa (42:1-2). Kuivana aikana Jumala antoi Elian juoda Keritinpurosta, samoin Hän antoi autiomaassa Mooseksen lyödä kalliota niin, että siitä puhkesi lähde janoiselle kansalle (Ex. 17:6). Kristuksessa Jumala on avannut meillekin elämän lähteen. Se pulppuaa ehtoollisessa ja kaikissa kirkon pyhissä toimituksissa, joihin osallistumme eri elämäntilanteissa ja vaiheissa.

Saarna Helsingin tuomiokirkossa 2.2., tekstistä 1. Kun. 17: 1–6. Teemaan sopii hyvin virsi 319, johon voi tutustua täällä.

Advertisements