Pitkä viikonloppu

Posted on maaliskuu 28, 2013

0


Kiirastorstain ja pitkäperjantain seuraanto on täynnä jännitteitä. Hiljaisen viikon loppu ei ole vain pitkä viikonloppu vaan siitä alkaa triduum sacrum, kirkkovuoden keskeisimmät kolme päivää. Kiirastorstai päättää katumusajan, mutta heti perään seuraa kirkkovuoden pisin päivä.

Kiirastorstain nimi viittaa puhdistamiseen. Johannes kertoo evankeliumissaan Jeesuksen pesseen opetuslastensa jalat. Pitkäperjantai taas on tahrojen päivä. Pilatus pesi kätensä, Jeesuksen päälle syljettiin. Kontrasti käsien ja jalkojen pesun välillä on valtava.

Kiirastorstaina muistetaan ehtoollisen asettamista. Jeesus sanoi olevansa elämän leipä. Ehtoollisen asettaminen kuuluu niiden puheiden jatkoksi, joissa Jeesus puhui kuolemastaan. Hän otti leivän, mursi sen ja sanoi sen olevan Hänen ruumiinsa. Jeesus kehotti viettämään ehtoollista muistokseen, ristillä ryöväri pyysi Jeesusta muistamaan häntä.

Kaanaan häissä Jeesus oli äitinsä pyynnöstä muuttanut vettä viiniksi. Kiirastorstaina viini muuttui vereksi. Kun äiti seuraavana päivänä katsoi Poikaansa ristillä, maljasta tihkui verta maahan. Murrettu leipä on kuva ruumiista, joka murtui ristillä. Jos kiirastorstai oli viininpunainen, on pitkäperjantain väri verenpunainen.

Kiirastorstain tapoihin kuuluu alttarin riisuminen. Perjantaina sotilaat riisuivat Jeesuksen ja heittivät hänen vaatteistaan arpaa. Riisuttu kirkko ja riisuttu Kristus laskeutuvat hiljaiseen lauantaihin. Silloin ei kirkossa tapahdu mitään, kaikki pysähtyy. Hiljaisena lauantaina kirkko on hedelmätön, sillä ylösnousemuksen siemen on kuolleena haudattu maahan.

Pääsiäisen odotukseen on varattu koko pitkä viikonloppu.

Advertisements