Ilo pitkästä itkusta

Posted on huhtikuu 1, 2013

0


Katolinen pääsiäisajan antifoni kehottaa Jeesuksen äitiä iloitsemaan, sillä Poika jota hän kantoi nousi ylös! Psalmi kolmekymmentäkin sanoo, että ”illalla on vieraana itku, aamulla ilo”. Pääsiäisen sanoma pelkistyy siihen, että pitkäperjantaina ristin juurella itkenyt Maria saakin alkaa pyyhkiä silmistään ilon kyyneleitä. Mater dolorosa onkin Regina caeli: Laetare, alleluia!

Jostain syystä viime aikoina on tullut tavaksi toivottaa hyvää pääsiäistä kovin aikaisin. Ikään kuin Marialle olisi voinut pitkäperjantaina mennä sanomaan, että ’iloitse’. Tai ’riemuitse’ lauantaina, kun haudalla oli vielä hiljaista. Pääsiäiseen ei pidä oikaista, Jeesuksen kärsimystä ja kuolemaa ei voida pikakelata, jotta päästäisiin pikaisesti pääsiäiseen.

Regina caeli -antifoni yhdistää neitseestä syntymisen ja tyhjän haudan. Teologit ovat havainneet näiden yhteyden jo varhain. Pääsiäismunankin voi nähdä sekä kohdun että haudan symbolina. Kylvetään ajallinen ruumis, nousee hengellinen ruumis, kuten Paavali Korinttiin kirjoitti. Kuoren sisällä on uusi alku ja uusi elämä, A ja O.

Pääsiäinen on siirtymä surusta iloon. Se on matka ja päätepysäkki, alku ja loppu. Exoduksessa israelilaisia käskettiin syömään sauvat kädessä, seisaallaan ja nopeasti kuin olisivat matkalla. Pääsiäisenä piti Herran käskyn mukaan eläytyä Egyptistä lähtöön näin. Egypti selitettiin myöhemmin orjuuden symboliksi, ja jo lähtö sieltä merkitsi vapautta. Luvattuun maahan tosin oli vielä yllättävän pitkä matka.

Ylösnousemuksen juhlana myös kirkko muistaa israelilaisten lähtöä Egyptistä. Pääsiäiseen kuuluu erottamatta idea matkasta niin, että matkanteko ja päämäärä limittyvät. A ja O piirretäänkin symboliikassa usein päällekäin.

Samaa paradoksia ilmaisee myös Andrei Rublevin ikoni Pyhä Kolminaisuus, jossa kolme hahmoa on kuvattu istumassa matkasauvat kädessä. Dynaaminen kuva Kolminaisuudesta heijastaa samanaikaisesti vakautta, sisäistä muuttumattomuutta ja liikettä. Sauva on paitsi johtajan merkki, myös paimenen työkalu ja matkalaisen apuväline – yllättävän monikäyttöinen sellainen kuten Raamatun kertomukset Mooseksen ja Aaronin sauvoista antavat ymmärtää.

Hiljainen lauantai ei ollut lepohetki vaan silloin käytiin kuoleman ja elämän kamppailu, jossa siirryttiin psalmin sanoin itkusta iloon. Ylösnousemus ei ole vain Jeesuksen sankarintyö, vaan koko Kolminaisuuden teko. Pääsiäissekvenssin mukaan Magdalan Maria sanoikin nähneensä ”elävän Kristuksen haudan”. Hiljaisen lauantain jälkeen haudat muuttuivat lepopaikoiksi.

Enkeli haudalla oli muistuttanut Ylösnousseen menevän opetuslasten edeltä Galileaan. Näin Jeesuksen toiminnan alku ja loppu limittyvät: Galileasta Jerusalemiin ja sitten taas Galileaan. Pääsiäisviikolla luetaankin juuri Ylösnousseen ilmestyksistä kertovia tekstejä. Ylösnousemus oli yhden aikakauden loppu ja toisen alku, kaiken A ja O.

Rublev, Pyhä Kolminaisuus. Kuva: Wikimedia Commons.

Mainokset