Paikka vapaana

Posted on elokuu 1, 2013

0


J.K. Rowling, Paikka vapaana. Suom. Ilkka Rekiaro. Helsinki: Otava, 2012.

Harry ja Barry, Hogwarts ja Pagford. Henkilöiden ja miljöiden välillä on suuria eroja, mutta niiden takana oleva ääni on sama. J.K. Rowlingin tuore ”aikuisromaani” on sosiaalinen satiiri pienestä englantilaispitäjästä, jonka paikallisvaltuuston jäsen kuolee yllättäen. Barry Fairbrother jatkaa kuitenkin elämäänsä yhteisössä, jossa hänen hahmonsa edelleen yhdistää niin samanmielisiä kuin toisinajattelijoitakin. Valtuuston ohella paikka jää vapaaksi  myös muutamiin sydämiin.

Paikka vapaana käsittelee pääasiassa vaikeita aiheita. Kirjoittaja syöttää riveille ja erityisesti niiden väliin ihmisyyden monet kerrokset, joista monet eivät ole millään lailla miellyttäviä. Kuollutta päähenkilöäkään ei kuorruteta kauniilla sanoilla vaan hänenkin verensä punnitaan.

Rowling käsittelee erityisesti insestin tabua laajentaen sitä sosiaaliseen ja yhteiskunnalliseen suuntaan. Siinä missä Weedonit ovat esimerkki äärimäisen tabun rikkomisen tappavasta voimasta, on Pagford täynnä samaa myrkkyä suuremmassa mittakaavassa. Sisäsiittoisuuden ja sisäänpäinkääntyneisyyden synnit kietoutuvat kertomuksessa yhteen.

Tematiikka liittää Rowlingin kertomuksen esimerkiksi kuningas Oidipuksen tarinaan tai Ovidiuksen ”kauheaan lauluun” kuvanveistäjä Pygmalionista ja hänen sukuhaarastaan. Sekä Oidipus että Ovidius havainnollistavat, millainen kauhistuttava vaikutus insestillä on sekä yksilöihin että heidän yhteisöönsä. Rowlingin Pagford on jokaisen ”ulkopuolisen” painajainen. Sisäsiittoisuuden ja nurkkakuntaisuuden valtakunnassa ei ole heille hyviä paikkoja vapaana.

Kirjoittaja leikittelee taitavasti kyläläisten kyltymättömällä juorunhimolla. Kun nimimerkki Barry_Fairbrotherin_haamu lähettää paikallisvaltuuston kotisivuille paljastuksia valtuuston jäsenistä ja sellaisiksi pyrkivistä, Rowling ei vain mässäile hahmojensa heikkouksilla vaan tuo esiin pitäjään iskostuneen puritanismin: viimeinen tuomio on julkinen, jokaisen heikkoudet kerrotaan kaikille. Synnin palkka on julkistus.

Kahdeksas käsky ei suinkaan ole ainoa, jota Rowling haluaa pagfordilaisille teroittaa. Myös käskyt ”kunnioita isääsi ja äitiäsi”, ”älä tapa” sekä ”älä himoitse lähimmäisesi puolisoa” hän heille antaa. Vanhatestamentillisesti hän myös kehottaa armeliaisuuteen muukalaisia ja lähimmäisiä kohtaan. Myös lesket ja orvot saavat paikkansa kokonaisuudessa.

Paikka vapaana on karmea kertomus elämän perusasioiden vaikeudesta. Toisten kunnioittamisesta, toden puhumisesta, kasvamisesta ja kasvatuksesta, kannustamisesta, välittämisestä… cum tacent, clamant.  Kaikkia myrskyjä ei tunnisteta synkistä pilvistä — no clouds in my storms kuten Rihanna laulaa — vaan vasta kun ne ovat Robbie-taaperon lisäksi vetäneet pinnan alle kaikki muutkin, joilla oli jano, mutta joille kukaan ei antanut juotavaa ja joita sosiaalityöntekijöiden ja huumediilereiden lisäksi kukaan ei käynyt katsomassa.

Harry Pottereissa Rowling kertoi suoraan puolustamistaan arvoista ja hyveistä kuten rohkeus, oikeudenmukaisuus ja ystävyys. Aikuisromaanissa samat teemat käsitellään käänteisesti ja ilman taikatemppuja. Vaikka pahan vastustaminen näyttää olevan nuorten idealistisessa taikamaailmassa itsestään selvempi asia kuin aikuisten kyynisessä todellisuudessa, Hogwarts ja Pagford lienevät Rowlingille kuitenkin saman maailman kaksi puolta. Barry ja Harry täydentävät toisiaan.

Sikhiläinen lääkäri Parminder Jawanda toistaa Pagfordin sosiaalisten kulissien romahtaessa usein gurunsa opetuksen, jonka mukaan Jumalan kirkkaus hohtaa jokaisesta ihmisestä. Myös vuorisaarnaa ja Rihannaa yhdistelevä Rowling muistuttaa, että aurinko nousee aina niin hyville kuin pahoillekin, ja että se voi saada ihmisetkin loistamaan: Because when the sun shines, we’ll shine together.

Sadekin lankeaa kaikille, vaikka Rowling esittääkin Pagfordin hyväosaisten luulevan olevansa kuivilla. It’s raining more than ever. Sisäsiittoisuus, kaupunginosien erilaistuminen, stratifikaatio ja segregaatiokehitys ovat lopulta yhteisiä uhkia… and we’ll never be worlds apart. Ihmiset virheineen kietoutuvat yhteen.

Ehkäpä Rowlingin suhtautumisesta kirkkoon kertoo jotain se, että hän panee voimakkaimmin näistä asioista muistuttamaan vanhassa pappilassa asuvan sikhiläisen Jawandan, kun ”perinteisiä arvoja” kannattava kantaväestö on vaikeuksissa löytää omasta perinteestään välineitä solidaarisuudelle. Kuten Jawandalle, monelle muullekin tulee Barry_Fairbrotherin_haamusta tyhjä tila, vapaa paikka, jonka he täyttävät omalla tavallaan.

Englanninkieliset oranssit lainaukset Rihannan kappaleesta Umbrella, joka on  albumilta Good Girl Gone Bad (2007)ja on kirjan keskeisiä teemoja. Suomessakin pari päivää sitten konsertoineen artistin kotikaupunki on Barbadoksen St. Michael, mikä luo alluusion Pagfordin Pyhän Mikaelin kirkkoon. 

 

Advertisements