Seimi ja alttari syöttöpaikkoina

Posted on joulukuu 25, 2013

0


Kävin katsomassa italialaista seimiperinnettä esittelevän näyttelyn Helsingin tuomiokirkon kryptassa. Taidokkaat asetelmat herättivätkin kaikenlaisia ajatuksia seimestä. Aihe on niin tuttu, että siitä oli hyvä käydä katsomassa tällainen suomalaiselle vieraista perinnettä esittelevä näyttely.

Näyttelyn seimikokonaisuudet kuvaavat seimien ohella laajempia näkymiä italialaiseen elämänmenoon. Usein seimi jää yhdeksi yksityiskohdaksi isossa kokonaisuudessa, jossa kuvataan vaikkapa paimenia, joulunäytelmän valmistamista tai torielämää kaikkine herkkuineen. Erilaiset lihat, leivät, juustot, hedelmät ja vihannekset ovat hyvin edustettuina näyttelyssä.

Joulun sanoma saa voimansa syömisestä. Tämä on vanha totuus, mutta ei arkisuudessaan aina aukene.

Italian kielessä on seimelle kaksi sanaa, presepio ja mangiatoia. Jälkimmäinen tulee verbistä mangiare, joka merkitsee syömistä. Ympäristö, johon italialaiset mestarit ovat Kristuksen syntymän kuvanneet, antaakin tärkeän opetuksen: seimi on käyttötarkoitukseltaan syöttökaukalo. Mangiatoia voi merkitä tällaista tallissa olevaa kaukaloa tai pöytää, jolta syödään. Se, että Kristus makaa seimessä on merkki siitä, että Hän tuli syötäväksi. Evankeliumia lainaten: Hän on elämän leipä, joka on tullut alas taivaasta (Joh. 6:35).

Profeetta Miikan ennustuksen mukaisesti messias syntyi Betlehemissä. Nimi Bet-le-hem merkitsee kirjaimellisesti ”leivän taloa”. Kun Maria tämännimisessä paikassa syntyneen lapsensa kapaloi ja panee syöttökaukaloon, hän näyttää että Jumala ruokkii nälkäiset. Mutta miten? (vrt. Ex. 16:5)

Seimi voi merkitä myös pöytää. Alttaripöytäkin on alun perin ruokapöytä. Seimen ja alttarin välillä on sellainenkin yhteys, että keskiajalla paavi antoi luvan viettää messua niin, että alttarin edessä on seimi. Vatikaanin jouluyön messussakin Jeesus-lapsi kannetaan pyhän Pietarin aukion suuresta seimestä kirkkoon alttarin lähelle.

Jeesuksen matka on seimestä alttarille. Kun kirkossa vietetään pyhää ehtoollista, alttari muuttuu syöttöpaikaksi. Marian kiitosvirren sanoin Jumala ruokkii nälkäiset runsain määrin. Hän laskeutuu alas, jotta voisi hajottaa väärän ylpeyden ajatukset ja korottaa alhaiset (Luuk. 1:51–53; 2. Kor.8:9).

Kristus syntyi ihmiseksi. Hän laskeutuu alttarille. Hän on elämän leipä. Hänet pantiin seimeen. Hän on tullut syötäväksi.

Hyvää joulua ja iloista joulunaikaa!

Mainokset