Katumuksen kyyneleet

Posted on helmikuu 27, 2015

0


Paastonajan ollessa vielä aluillaan haluan kiinnittää huomiota ”kyyneleiden lahjaan”, joka on vanha kristillisen perinteen katumusmuoto. Itkemisellä on puhdistava vaikutus ja kyyneleet ovat vanha katumuksen merkki.

Paavi Franciscus otti asian esille tuhkakeskiviikon saarnassaan. Profeetta Joeliin viitaten hän kehotti erityisesti pappeja rukoilemaan itkien:

Kehotuksessa näkyy se, että paavi on jesuiitta. Sääntökunnan perustaja p. Ignatius de Loyolan Exercitia Spiritualia omistaa useita kohtia kyynelehtimiselle. Esimerkiksi Seppo A. Teinosen laatima Concordancias de los Ejarcicios Espirituales de San Ignacio de Loyloa (1981) listaa toistakymmentä esiintymää sanalle ”lágrima”.

Ignatiuksen mukaan muutos elämäntavoissa kuten syömisessä tai nukkumisessa tukee kyynelten löytämistä (ks esim. Exercitia §89); hänen Hengellisissä harjoituksissaan, jotka on julkaistu suomeksikin (3. p. STKS 1981) kyyneleet liittyvät kiinteästi lohdutuksen (lat. consolatio) teemaan (ibid. §316). Ignatiuksen elämäkerta, Pyhiinvaeltajan kertomus, jonka samainen Teinonen suomensi 1979, kertoo Ignatiuksen usein toimittaneen messun itkien (ks.esim. Pyhiinvaeltajan kertomus, §101).

Kyyneleet liittyvät jesuiittahurskauden lisäksi moneen muuhunkin hengelliseen perinteeseen ja kirkkovuoden eri vaiheisiin. Pitkperjantaiille kuuluvassa hymnissä Stabat mater Maria on ”surullinen ja kyyneleinen äiti”, joka seisoo ristillä roikkuvaa Kristusta vastapäätä. Kyyneleet ovat myös surun ja epätoivon merkki. Ne liittyvät myös kuolemaan. Uuden testamentin ja kaiketi koko Raamatun lyhyin jae on ”Jeesus itki” (Joh. 11:35), kun kuuli ystävänsä Lasaruksen kuolleen.

Paavin kehotus hengelliseen itkemiseen on noteeraamisen arvoinen. Yksi kyynel voi puhua enemmän kuin tuhat sanaa. Se voi olla hyvä rukous.

Advertisements